6. OPAKOWANIA

10593012_357293927782319_7427957019363208256_nAutor: Monika Koślińska, Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi

ROLA OPAKOWANIA

Tworząc niestandardowe bryły i chcąc wprowadzić innowacyjność, konstruktor powinien odnieść się do swojej intuicji i potencjału twórczego. Wymaga to dużej cierpliwości i całkowitego podporządkowania się produktowi, który pakujemy oraz materiałowi, z którego tworzymy opakowanie.

Oczywiście całość wzg. wcześniej określonych zależności i celów, jakie ma spełnić opakowanie. W projekcie najistotniejsza jest spójność wszystkich poszczególnych elementów. Umiejętność dobrego projektowania, odnosi się do zdolności rozpatrywania, wyodrębniania i definiowania określonych zagadnień tak, aby w rezultacie odnaleźć najlepsze rozwiązanie i je zastosować. [1,2]
Dziś, kiedy sprzedaż opiera się na pozyskaniu klienta poprzez wzbudzanie jego emocji, wartość skojarzeń jest bazą wyjściową do tego rodzaju działań. Projektant może władać relacją, jaka zachodzi pomiędzy klientem a opakowaniem, np.: określić prestiż produktu poprzez bryłę opakowania inspirowaną diamentem. [1]

Dobry projektant powinien również śledzi nowe trendy. Przykładem ciekawego zjawiska jest marketing sensoryczny, opierający się na docieraniu multisensorycznym do człowieka.  Jest on wynikiem zaobserwowanej tendencji procesu podejmowania decyzji następującego przede wszystkim na podstawie wrażeń zmysłowych. W pierwszej kolejności za pośrednictwem zmysłu wzroku, następnie dotyku, w przypadku pozostałych zmysłów już mają mniejsze znaczenie. Dalszą konsekwencją tych działań jest strategia marketingowa odnosząca się do intuicyjnego rozpoznawania marki bez konieczności wizualizacji logotypu.

Aby jednak te działania były skuteczne należy najpierw wyedukować odpowiednio klienta, co obecnie jest czynione, przykładem jest obecna kampania Coca Coli, z drukowaniem własnego imienia na puszcze. Dziś te zagadnienia odnoszą się głownie do grafiki na opakowaniach, ale w najbliższym czasie będą miały swoje odniesienie również w konstrukcji opakowań. [3]

Obecnie można zaobserwować intensywny rozwój tzw.: opakowań inteligentnych – smart packaging, czyli opakowań indykatorowych. Przykładem tego typu rozwiązań jest najbardziej znany wskaźnik pod nazwą Ageless Eye firmy Mitsubishi. Jego działanie polega na zmianie barwy wraz ze zmianą stężenia tlenu w opakowaniu. Innym przykładem jest etykieta na piwo Browaru Żywiec, informującą o właściwej do spożycia temperaturze napoju.

Kolejnym przykładem są chipy na opakowaniu, które maja ogromną rolę do spełnienia, m.in. dotyczą zakodowania informacji o ilości produktu, zawartości, składzie surowców, czy przeterminowaniu. Nową funkcją opakowania, poprzez zastosowania chipa będzie również umożliwienie automatycznego sczytywania ceny produktu jedynie przez włożenie go do np.: koszyka. Przyszłość może nam przynieść opakowanie, które stanie się jednocześnie inkubatorem, dla produkcji żywności z macierzystych komórek. [2]

Te wszystkie zagadnienia będą miały również swoje odzwierciedlenie w procesie projektowania konstrukcji opakowań papierowych i powinny być brane pod uwagę przez świadomego projektanta.

Autor. AA

Literatura:
1. Papanek V., Dizajn dla realnego świata, Łódź 2012
2. Prendke R., Innowacje w tekturowych opakowaniach zbiorczych, Przemysł opakowaniowy
w Polsce, Polska Izba Opakowań, Warszawa 2012
3. Sens sensualizmu, Packaging Polska, 01/2012

Reklamy

1 komentarz do “6. OPAKOWANIA

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s