4.5. FLEKSOGRAFIA

CO TO JEST FLEKSOGRAFIA?

W latach trzydziestych XX wielu ruchomą  metalową  czcionkę  zastąpiono formą drukową z wulkanizowanej gumy. Nastąpiło to 100 lat po wynalezieniu procesu wulkanizacji przez Amerykanina Charles’a Goodyear’a, aż tyle czasu potrzebne było aby zaadaptować ten wynalazek do celów poligraficznych.

Proces ten na początki polegał na bezpośrednim procesie drukowania, gdzie farbę od razu nanoszono na gumową formę drukową. Jakość tego nie była zadowalająca,  dlatego zmodyfikowaną ją, stosując pośrednie przenoszenia farby drukarskiej za pomocą wałka dozującego, rastrowego  tzw. anilksa. Aniloks – jest to wałek z wygrawerowanymi na jego powierzchni wgłębieniami, określanymi mianem kałamarzyków.  Poprzez nie dozowana jest określona ilość farby drukarskiej na formę drukową. Najistotniejsze w tym procesie jest optymalizacja ilości dozowanej farby, a następuje to przez określenie wielkości, głębokości i geometrii kształtu kałamarzyków.

schemat_flekso.kałamarzzyki

Rys.1. schemat procesu fleksograficznego

Najczęściej zadrukowywanymi asortymentami tą technologią są folie, opakowania giętkie z laminowanym podłożem i opakowania z tektury falistej.

W 1952 roku proces  ten określono mianem Fleksografii, proces drukowania wykorzystujący elastyczną wypukłą formę drukową.

FORMA DRUKOWA

Cechą charakterystyczną formy drukowej w technologii fleksograficznej jest jej elastyczność. Forma drukowa wykonana jest z fotopolimerowej gumy naturalnej lub syntetycznej.  Grubość i jej twardość jest  zoptymalizowana do specyfiki maszyny drukującej i zadrukowywanego podłoża.

forma_flekso2 (Kopiowanie)

Rys.2. Elastyczna forma drukowa (fot.AA)

W drukowaniu pudeł z tektury falistej zazwyczaj stosuje się formy fotopolimerowe, ponieważ jej elastyczność umożliwia lepsze odwzorowanie obrazu, ponieważ lepiej dostosowuje swój kształt do nieregularnej powierzchni podłoża.

Formy drukowe najczęściej mocowane są za pomocą taśmy dwustronnie samoprzylepnej na cylindrach.

Zaletą FLEKSOGRAFII jest bezszwowe pełne zamocowanie formy drukowej, co gwarantuje pełne wykorzystanie podłoża drukowego.

PROCES PRZYGOTOWANIA DO DRUKU

ZALEWKA – jest to zwiększony obszaru koloru grafik, w celu ukrycia potencjalnych odchyleń w spasowaniu kolorów.
Wyróżniamy:
nadlewki – zwiększenie pierwszoplanowego obszaru apli grafiki
podlewka – zwiększenie obszaru tła

Pojawienie się tego odchylenia w procesie drukowania, może być spowodowane m.in. nieprawidłowym naklejeniem formy drukowej na cylinder,  czy niedokładnym odwzorowaniem obrazu w naświetlarce.

zalewki_1a

Rys.3. Model barwnego oryginału i jego rozseparowaniem barw

Chcąc wydrukować obraz o dwóch barwach, Rys.3. A  konieczne jest ich rozseparowanie tych barw, na poszczególne następnie naświetlane formy drukowe Rys.3. B – forma drukowa dla barwy niebieskiej, Rys.3. C – dla barwy czerwonej.

zalewki_2

Rys.4. Przykład zastosowanie zalewek w grafice, D – bez zalewki, E – z zalewką

Na Rys.4. przedstawiono ilustrację grafiki Rys.4. D bez zalewek i Rys.4. E z zastosowaniem zalewek. Bez zastosowania zalewek Rys.4. D wydrukowanie obrazu jest narażone na przesunięcie granicy kolorów, co spowoduje widoczne fragmenty niezadrukowanego podłoża pomiędzy poszczególnymi elementami apli barwy w obrazie, co jest widocznym błędem drukowania.
Zastosowanie zalewek Rys.4. E eliminuje możliwość pojawienia się niezadrukowanej przestrzeni pomiędzy granicznymi kolorami w grafice. W tym przypadku jednak pojawia się dodatkowa barwa pomiędzy elementami grafiki.

zalewki_3

Rys.5. Przykład zastosowania konkurów w obiektach graficznych, F – grafik bez konturu, G – z konturem

Uniknąć tych błędów można również, stosując pogrubienie konturu projektowanych elementów graficznych. Pod szerokimi liniami konturu zostanie ukryty braku spasowania.

Przykłady wad w druku fleksograficznym na tekturze falistej:

wada.1

wada.2

wada.3

Źródło:
E U D E S   S C A R P E T A, FLEKSOGRAFIA – PRAKTYCZNY PODRĘCZNIK, Zrzeszenie Polskich Fleksografów, Wydanie polskie, Warszawa Kwiecień 2011 rok

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s